FADHILAT RAMADHAN

· ‘Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. ( Surah Al-Baqarah, Ayat 185 )

· ‘Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. Baginda bersabda : Sesiapa berpuasa di Bulan Ramadhan dengan keimanan dan dengan perhitungan(ikhlas semata-mata mengharap redha Allah) diampunkan segala dosanya yang terdahulu.’ ( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

· ‘Daripada Abu Hurairah r.a. Bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda : Bila telah datang bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga, dan terkuncilah pintu-pintu neraka dan terbelenggulah syaitan-syaitan.’ (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

· ‘Daripada Sahal bin Saad r.a. sesungguhnya Nabi s.a.w. bersabda : Sesungguhnya di dalam syurga ada sebuah pintu yang dinamakan Ar-Rayyan yang akan memasukinya pada hari Qiamat orang –orang yang berpuasa dan tiada seorang pun yang memasukinya selain mereka.’ ( Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim )

· ‘Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasulullah s.a.w. : Setiap amalan anak Adam digandakan pahalanya antara 10 hingga 700 kali, Allah Azza Wa Jalla telah berfirman : Kecuali puasa, kerana sesungguhnya puasa itu untukKu, dan Akulah yang akan membalasnya, ditinggalkannya keinginan hawa nafsunya dan makannya semata-mata kerana Aku.’ ( Hadis Riwayat Muslim )

0 comments:

Related Posts with Thumbnails