SIAPA OSAMA BIN LADEN

DIPETIK DARI : http://sangtawal.blogspot.com/

Artikel Asal bertajuk : Perjalanan Penuh Liku dan Duri Seorang Osama

Artikel Oleh : Sangtawal Sakranta.




Ramai orang yang tidak tahu kisah hidup Osama Bin Laden. Osama dilahirkan pada tahun 1957,dia bukan warga asal Arab Saudi.Ibunya berasal dari Syiria, dia anak ke-7 dari 50 orang adik beradik.

Bapanya Mohammed Awad bin Laden, berasal dari Hadralmaut (Yaman selatan), hari pertama beliau datang ke arab saudi, Awad hanya menjadi buruh kasar di pelabuhan Jeddah, selepas itu beliau berjaya menjadi kontraktor binaan yang terkenal. Dia mula naik dalam bisnes selepas Raja Saud menawarkannya kontrak untuk mem bina istana Raja Saud dengan tender paling murah!

Ketika berlakunya krisis istana, Raja Faisal dilantik menjadi raja dan kantong duit negara arab saudi kering, lalu dengan bijak Awad menawarkan bantuan kewangan untuk menyelesaikan kemelut kewangan Arab Saudi itu ,ternyata usahanya itu berhasil apabila Raja Faisal merasa terhutang budi kepada Awad kerana sanggup memberikan wang untuk membayar gaji kakitangan kerajaan arab saudi selama 6 bulan. Akhirnya Awad dilantik sebagai menteri pembangunan dan kerja raya.

Bapa Osama meninggal dunia ketika osama berumur 13 tahun.Jadi, persoalannya benarkah Osama kaya raya selepas kematian ayahnya sedangkan waktu itu dia hanya berusia 13 tahun dan kekayaan bapanya itu pula terpaksa dikongsi dengan 50 orang adik beradik yang lain?

Osama mendapat ijazah pentadbiran awam pada tahun 1981, amat terpengaruh dengan pensyarahnya Abdullah Azam dan pemikiran Muhammad Qutb.2 minggu selepas Russia masuk dan menawan Afghanistan, osama terus ke Pakistan dan bertemu Jemaah islami di karachi, selepas itu ke penshawar utk bertemu dengan pelarian Afghanistan, selepas itu dia memberikan bantuan kewangan kepada mereka.Beliau mula membina kem tentera di Baitul Ansar yg diuruskan oleh Abdullah Azam-bekas pensyarah beliau, sebelum menyeludup masuk ke Afghanistan .

Pada tahun 1986 dia mula membuka kem tenteranya sendiri bersama bekas pegawai tentera Syiria,Mesir dan Arab Saudi..... “DISINILAH BERMULA SEGALANYA”.... cuba fikirkan mengapa dia membuka kem itu dengan 3 pihak lain yang nyata telah dipengaruhi oleh Amerika!!!!

Peperangan pertama osama secara terbuka di Baktia, dengan tentera russia 1986.Kemenangan menjadi milik pasukan mereka menjadikan Osama dan kumpulan mereka bertambah yakin dan lebih bersemangat.

Dalam thn 1984-1989 Osama berulang alik dari Afghanistan ke arab saudi untuk mengumpulkan tentera dan senjata.

Namun pada tahun 1989, Osama dihalang campur tangan dlm urusan negara Afghanistan (mengapa???- mengapa dia mula dicurigai oleh Taliban???- perlu difikirkan sendiri! ) , dia pindah ke Yaman dan menubuhkan Barisan Hadapan Jihad, tetapi selepas itu beliau agak kecewa dengan pemerintah Yaman yang menyokong Saddam Hussien di Iraq, lalu dia kembali semula ke Arab.

Selepas itu , dari Arab beliau melarikan diri pula ke Pakistan dan menubuhkan kumpulan anti-komunis Jema’ah Ulama, tetapi gagal .Beliau lari pula ke Sudan pada hujung tahun 1991. di Sudan dia berbaik dengan JOHN GARANG iaitu ketua PUAK PEMISAH DI SELATAN SUDAN! siapa John Garang ni tuan-tuan??? carilah sendiri yer!

Tahun 1992 Arab Saudi telah meng isyhtihar Osama musuh Negara mereka dan merampas harta beliau dan sehingga 1994 hartanya telah dibekukan.Kewarganegaraannya dipecat oleh Arab Saudi!!!

KENAPA JADI BEGITU TUAN-TUAN??? sebab nya adalah mungkin untuk menekan osama menjadi ejen amerika/CIA !!! itu saja. Selepas itu osama melakukan penentangan kepada Arab Saudi dan menubuhkan ARC (Advise and Reform comitte) untuk menjatuhkan Negara Arab Saudi tetapi usahanya itu tidak Berjaya.

Selepas itu dia kembali membawa diri semula ke Afghanistan.Semua ahli keluarganya yang terdekat dipindahkan ke Kandahar 1997.

Dalam tempoh 10 tahun, CIA terlibat membantu menyalurkan kepakaran dan senjata ke Afghanistan dan mereka tidur sekhemah dengan Osama untuk menentang Rusia.

Rancangan sudah diatur rapi sebenarnya, malah ia adalah satu konspirasi mereka di asia barat, bila Russia memasuki Kabul, CIA memasuki Penshawar. Bertan-tan senjata disalurkan oleh CIA melalui Pasukan Perisikan Pakistan (ISI) kepada Mujahiddin.

Namun satu fakta yang orang selalu lupa iaitu sebelum Russia memasuki Kabul 1979, CIA sudahpun aktif bertapak di bahagian timur laut Afghanistan!

Satu perkara lagi ialah apa yang dikatakan oleh pakar analisis konspirasi asia barat Hazhir Teimourian, bahawa Osama memang pernah dilatih dari pelbagai sudut berkaitan taktik dan teknik peperangan di daratan termasuk peperangan bawah tanah oleh CIA sebelum dia melangkahkan kaki ke Afghanistan.

Osama telah disahkan mengidap kegagalan buah pinggang yang teruk atau End Stage Renal failure(ESRF), penyakit kronik ini memerlukan bantuan haemodialis (cuci darah) sekurang-kurangnya sekali seminggu.Di kawasan bukit batu atau dikawasan dipergunungan yang didakwa menjadi tempat persembunyian beliau, adalah rumit untuk osama menjalani rawatan dengan menggunakan mesin dialysis ini, lagipun setiap satu sesi dialisis memerlukan 1-2 jam bagi pesakit yang sederhana dan maksimum 4 jam 3 kali seminggu untuk pesakit yang kronik seperti Osama!

Samaada dia dikawal rapi di unit perubatan tertentu atau dibawah seliaan perubatan tentera US atau dia sudah lama meninggal dunia, masih hangat dibincangkan oleh para pengkaji konspirasi dunia.

Fatwa atau pegangan kumpulan Al-Qaeda yang membolehkan ‘bom berani mati' amat bertentangan dengan konsep dan peperangan dalam islam, kerana ia melibatkan nyawa kanak-kanak atau orang awam yg tidak berdosa. Ia nampak lebih kepada kaedah mencetuskan provokasi dan kemarahan masyarakat dunia dan dengan ini THH dan zionis mudah mendapat alasan untuk memerangi negara-negara islam kononnya untuk memerangi keganasan, padahal mereka sendiri adalah juara pengganas dan bapak segala konspirasi dunia!

Apa pula pendapat anda semua tentang Osama???

Sangtawal Sakranta.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails