BENGKEL FARDHU 'AIN DI KPG KUPANG, SARATOK

Bengkel Fardhu 'Ain di Kampung Kupang, Saratok telah berjalan lancar pada 7 Zulhijjah 1430H /24 November 2009, hari Selasa. Sambutan dari penduduk kampung amat menggalakkan. Macam-macam soalan diajukan pada penceramah, khususnya berkaitan bab Solat. Bagi memudahkan pemahaman peserta, penerangan mengenai Solat dibuat secara bengkel, seperti yang kami buat kat Kpg Perpat, Kabong.


Kampung Kupang ni lebih kurang 2 jam dari Pekan Betong kalau guna jalan darat. Dari jalan utama menuju ke Kampung Kupang ni kena melalui jalan yang belum berturap....lebih kurang sejam. Susah jugak nak masuk dalam....Alhamdulillah Bang Man cekap bawa Unser SG ni. Kat jambatan kayu sebelum sampai kampung Kupang ni, kami ada masalah sikit. Kereta tak dapat naik jambatan.....tanah tengelam sikit..Tapi Alhamdulillah ..... masalah dapat diatasi asbab kekreatifan kawan-kawan menggunakan bahan di sekeliling kat hutan ni untuk solve the problem...(mcm dlm rancangan Man vs Wild la pulak....)


Kat Jambatan ni la...




Ceramah Ibadah Solat


Penduduk Kampung Kupang ni ramah-ramah dan baik-baik belaka. Mereka sangat cinta dan dahagakan Ilmu.........

InsyaAllah, pada masa akan datang kita bercadang nak perbanyakkan program kat sini......Moga Allah Taala mudahkan.....Ya Rab...........

SELAMAT MENYAMBUT AIDILADHA

Selamat menyambut Aidil Adha buat semua Muslimin Muslimat di seluruh alam tak kira jin dan manusia.

Moga Sejarah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim A.S terus menjadi insprasi kita di dalam berkorban untuk Allah SWT, khususnya bagi menegakkan Islam yang tercinta.....

Rasulullah SAW bersama Para Sahabat R.A telah membuat pengorbanan yang begitu hebat di dalam memperjuang dan menegakkan Kalimah Alah Taala.

SALAM AIDILADHA

MPV PERODUA

Hari ni Perodua melancarkan sebuah lagi kereta baru keluaran syarikat tersebut. Jenis MPV. Boleh tahan jugak. Ni kira saingan untuk MPV Proton...Exora.











BENGKEL FARDHU AIN SELURUH BETONG

Sepanjang bulan November dan Disember ni, kami kat JAIS Betong bergerak secara berterusan ke Seluruh Bahagian Betong. bagi menjayakan Bengkel Pemantapan Ilmu Fardhu 'Ain dan Ilmu Kekeluargaan Islam. Bengkel ni bertujuan bagi memantapkan lagi kefahaman Umat Islam di Bahagian Betong ni khususnya bekenaan Aqidah dan Ibadah yang Sahih.



Di Surau Silaturrahim, Kpg Hulu, Saratok



Di Kpg Perpat...Sambutan Menggalakkan



Bengkel Solat


Alhamdulillah, setakat ni sambutan dari penduduk-penduduk kampung amat memberansangkan. Program ni adalah atas inisiatif pihak kami tanpa peruntukan dari kerajaan. Kami mendapat kerjasama pihak jawatan kuasa Masjid/Surau bagi menampung keperluan makan-minum peserta.


Menyeberang dari Kpg Perpat



Senyuman Da'ie....Us Majidy Bujang Kachang

TANGKAPAN DR. MOHAMAD ASRI...

Saya berminat dengan artikel oleh Ustaz Zaharudin berkenaan isu penangkapan Dr Mohd Asri yg tengah hangat sekarang ni, artikel ni bersifat bebas dan saya secara peribadi bersetuju dengan pandangan beliau........
Berkenaan Tangkapan Dr. Mohd. Asri : Suatu Pandangan
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net/

Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal.

Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia.
Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah.
Selain itu, janganlah dengan mudah menggelarkan seseorang dengan gelaran Wahabi serta terkeluar dari kelompok ahli Sunnah wal Jamaah. Adalah tidak tepat untuk menuduh pandangan ijtihad selain mazhab Syafie adalah Wahhabi, kerana kebanyakkan pendapat yang lain yang diterima pakai oleh sebahagian kelompok di Malaysia (yang berlainan) sebenarnya bukanlah ijtihad Wahabi tetapi adalah dari kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah yang lain seperti Hanbali, Maliki dan Hanafi.
Sebagai contoh:
Tidak melakukan qunut Subuh adalah ijtihad mazhab Hanbali dan Hanafi,
Menggoyangkan jari ketika Tashahhud solat adalah pandangan Maliki,
Membolehkan memgang anjing tanpa samak adalah ijtihad Maliki,
Tidak membaca basmalah dengan kuat di awal fatihah ketika solat Maghrib, Subuh dan Isyak adalah ijtihad Hanbali dan Maliki dan banyak lagi.

Isu-isu sebegini kerap disalah ertikan sehingga disenaraikan sebagai ciri pengikut Wahabi. Ini tidak benar sama sekali, malah Wahabi itu bukan sebuah mazhab Fiqh atau Aqidah serta tidak mempunyai takrifan yang khas di kalangan para ilmuan Islam sedunia.

Malah menurut sebahagian pandangan ulama antarabangsa, istilah itu dipelopori oleh musuh-musuh Islam dari kalangan bukan Islam, untuk memecah belahkan kesatuan umat Islam. Memang benar, terdapat ulama moden yang menggunakan istilah tersebut di dalam penulisan mereka, namun ia merujuk kepada pengikut aliran Muhammad Ab Wahab di Saudi suatu ketika dahulu, ia bukan sebuah mazhab yang khas.

Di sebelah pihak yang lain pula, jangan pula terlalu ringan lidah menggelar sesuatu amalan itu sebagai bid'ah, sesat, ahli bid'ah dan lain-lain gelaran yang menyakitkan telinga. Gunakan hikmah dalam nasihat, hujjah dan panduan, bukan hukuman dan kejian. Perlu disedari bahawa hujjah YANG DIYAKINI KITA SEBAGAI KUKUH tidak semestinya dinilai kukuh dan tepat oleh ilmuan lain berdasarkan dalil dan kaedah yang juga betul serta diterima dalam displin ilmu Fiqh atau Aqidah Islam.

Imam Muhammad Ibn Sirin berkata :
" Sesiapa yang tidak tidak mengkaji kepelbagaian pendapat fiqh, mereka sebenarnya belum pun dapat mencium bau Fiqh itu"

Bau Fiqh pun belum dapat, apatah lagi inti Fiqh itu sendiri. Banyak menuduh dan meggelar mungkin akan boleh memberikan indikasi bahawa mereka yang terlibat sebenarnya belum menghidu bau Fiqh. Belum masak dan matang dalam ilmu Fiqh.

BERLAPANG DADA, IKTIRAF USAHA & PANDANGAN

Imam Al-Awza'ie ketika ditanya berkenaan sama ada batal wudhu atau tidak bagi lelaki yang mencium isterinya menjawab :
Ertinya : Jika seseorang bertanya kepadaku, aku akan menjawab, batal dan perlu mengambil wudhu semula, namun sekiranya dia tidak mengambil wudhu, aku tidak akan mengutuknya ( Tartib At-Tamhid, 3/345 )

Imam Ahmad Bin Hanbal pula pernah ditanya sama ada sah solat yang menggunakan kulit musang. Jawabnya :
Ertinya : "Jika perbuatannya itu adalah hasil pemahamannya dari nas ((Apa-apa yang disamak maka telah menjadi suci )), lalu bolehlah solat di belakangnya"[1]
Maka ditanya : Adakah engkau juga melihatnya sebagai harus?
Imam Ahmad menjawab
لا , نحن لا نراه جائزا ولكن إذا كان هو يتأول فلا بأس أن يصلي خلفه
Ertinya: Tidak, kami tidak melihatnya harus, tetapi dia ingin menafsirkannya (menggunakan) nas itu, tiada masalah untuk solat di belakangnya.[2]

Al-Qaradawi menegaskan bahawa kewujudan dua pendapat betul dalam satu masalah, sememangnya boleh berlaku. Beliau mengatakan, mungkin satu pihak mengambil rukhsah, yang lain mengambil ‘azimah. Atau kedua-dua benar dalam situasi tertentu yang berbeza, atau kedua-duanya benar sebagaimana wujudnya qiraat bacaan Al-Quran.

Banyak lagi kisah-kisah sebegini yang amat baik untuk difahami dan dihayati. Malah perlu difahami juga, hal ini juga boleh berlaku didalam perihal aqidah. Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi menjelaskan dengan terang dan nyata bahawa ilmu aqidah itu terbahagi kepada [3]

a) Usul Aqidah : iaitu ilmu bersumber ayat Al-Quran yang tidak terdedah kepada sebarang tafsiran dan takwilan menurut ilmu Usul Fiqh seperti kewujudan Allah, keesaanNya, sifat kesempurnaanNya dan banyak lagi.
b) Furu' Aqidah : Ilmu aqidah yang bersumber ayat Quran dan Hadis sohih tetapi terdedah kepada tafsiran dan takwilan yang sesuai menurut kaedah-kaedah ilmu Usul Fiqh. Seperti Syafaat di akhirat, Melihat Allah di syurga, mentakwil ayat sifat Allah, Imam Mahdi, penurunan Nabi Isa a.s dan banyak lagi.

Justeru, bagi memahami pembahagian ini, perlu difahami sebaiknya ilmu dalalatul ahkam di dalam pengajian ilmu Usul Fiqh.

Saya membawakan hal ini sekadar ingin memaklumkan kepada pembaca bahawa hal ini jika tidak dihayati dan difahami dengan sebaiknya, akan mula muncul perasaan ingin menghina dan bermusuh dengan mereka yang berbeza pendapat dengan kita.

Namun ingat, segala perbezaan ini mestilah datang dari mereka yang berkeahlian.
Yang paling perlu dielakkan adalah, seorang alim melayan debat dengan seorang jahil.
Ia sangat membuang waktu dan menyakitkan kepala sahaja. Kerana si jahil tidak akan mampu memahami laras bahasa dan istilah yang digunapakai oleh si alim. Justeru, tindakan terbaik bagi si alim adalah diam.

Kesimpulannya, dibenarkan untuk menolak hujjah pihak yang lain, namun dalam pada kritikan ilmiah dibuat, jangan lupa juga mengiktiraf bahawa pihak yang lain juga ada niat baik untuk kebaikan Islam. Masing-masing merasakan pendekatan dan ilmu mereka adalah yang lebih tepat untuk membawa kepada keagungan Islam.

Namun jangan terlupa, ruang kesilapan masih boleh wujud di pihak kita. Saya sendiri sering mengingatkan diri saya ketika mengulas isu-isu kewangan dan riba, bahawa saya mungkin boleh berada di pihak yang kurang kuat dan tidak kukuh hujjahnya.
Justeru itu kerap saya katakan kpeada mereka yang sibuk dan marah-marah dengan pandangan saya,
"Pandangan dan tulisan saya tidak wajib ke atas sesiapa untuk mengambilnya, anda bebas untuk terima atau menolaknya"

Cuma harapan saya, jika menolaknya, tolaknya disebabkan kerana hujjah yang lebih meyakinkan dari mereka yang berkelayakan bukan kerana kita terlibat dalam bisnes itu nescaya mesti nak jadikan ia halal, atau dalam kata lainnya, kerana nafsu sendiri.

TANGKAPAN JAIS: SIAPA UNTUNG?

Memang benar JAIS punyai hak mendakwa sesiapa sahaja yang berceramah tanpa tauliah, itulah yang diarahkan oleh Sultan Selangor selaku Ketua Agama di Negeri Selangor.

Namun demikian, saya kira untuk menangkap seorang bekas Mufti sebuah negeri yang telah diiktiraf keilmuannya oleh UIAM sehingga diberi PhD dalam bidang agama, juga oleh Raja Perlis sehingga dilantik menjadi Mufti negeri dan diberi anugerah Tokoh Ma'al Hijrah Negeri. Tindakan itu boleh dikatakan kurang bijak dan secara tidak langsung memperkecilkan penilaian Raja Perlis, Universiti Sains Malaysia (USM) dan banyak pihak lain yang berautoriti.

Bagi saya isu ini lahir hasil ‘sakit hati' yang datang dari pertembungan kedua-dua belah pihak, penyokong dan penentang Dr Asri di Malaysia.

Dr Asri di sebelah pihak yang dikatakan ingin membawa pembaharuan dalam pemikiran agama di Malaysia, manakala sebelah pihak lain adalah mereka yang meyakini sudah cukup dengan cara dan pemikiran agama yang sedia ada, nescaya pertembungan berlaku.

Bermula dari sedikit, ia menjadi semakin besar apabila anak-anak murid fanatik menyemarakkan api pertengkaran serta kutuk mengutuk. Tidak terkecuali kedua-dua pihak mempunyai tekong ‘bergaduh' yang hebat, aktif serta dinamik dalam tugas kurang sihat ini.

Saya yakin, penangkapan Dr Asri berpunca dari perkembangan kurang sihat tersebut tadi, ia sangat mudah dibaca dari laman-laman web ‘tekong-tekong gaduh', ya amat pasti dan ia seolah-olah satu open secret bagi kedua-dua pihak. Ketiadaan tauliah hanya dijadikan alat dan cara berselindung di sebalik undang-undang yang sedia ada.

Memorandum Persatuan Peguam Syar'ie Malaysia boleh memberikan pengesahan berkenaan persengketaan dan perbalahan ini.

Namun sebenarnya, siapa yang untung dengan tangkapan ini?
Memang benar, untung rugi bukan persoalannya di sini, tapi pastinya yang membenci ingin kononnya mematikan dan menggangu gerakan yang dibawa oleh Dr Asri. Dirasakan cara ini adalah terbaik bagi menakutkan kumpulan itu.
Tetapi nampaknya, tangkapan itu menjadi back fire kepada mereka.
Ya benar, saya berasa yakin kini pihak yang tidak menyukai Dr Asri akan merasa tertampar dengan liputan media terhadap isu ini.

Sebagai orang luar dan pemerhati saya lihat, tiada banyak keuntungan diperolehi oleh pihak yang membenci Dr Asri, kerana tangkapan ini hanya menaikkan populariti beliau, malah kalau sebelum ini Dr Asri hanya menceritakan secara peribadi dan agak tertutup berkenaan sokongan pelbagai orang berjawatan besar, ternama dan pelbagai parti politik kepadanya, namun dengan berlakunya hal ini, sokongan tersebut menjadi nyata kepada awam.

Perdana Menteri memberi sokongan,
Mursyidul Am PAS
Menteri Agama,
Menteri Besar Selangor,
Ketua Pemuda UMNO,
Dibincang di dalam Parlimen Malaysia
Ketua Pemuda PAS,
Bekas YDP YADIM,
Tajuk besar beberapa buah akhbar perdana,
Serta ramai dan banyak lagi

Semua ini membuka lebih besar jalan kepada Dr Asri untuk mendapat samada perhatian, sokongan dan dakwahnya juga akan semakin dekat dan sampai ke hati orang ramai yang baru tertarik untuk membaca blognya, mendengar ucapannya dan sebagainya. Semua ini akibat dari isu penangkapan tersebut.

"Jadi ustaz, siapa yang rugi dan siapa yang untung ? " tanya seorang kenalan di UK
"Sudah tentu Dr Asri dan gerakannya, jadi kalau di ketika ini ahli-ahli gerakannya perlu tampil kehadapan dengan lebih aktif untuk menerang dan menjelas, mereka akan mendapat merit yang banyak, Malah ORANG YANG TAK SOKONG pun boleh jadi sokong kerana mula berasa SIMPATI"
"Namun demikian, mesti disedari, populariti juga boleh ‘membunuh' seseorang ahli agama, rasa ujub, riya dan takbur amat mudah berkembang. Justeru itu dia kena jaga. Kelak nanti setiap lafaz boleh berubah menjadi sombong. Teguran pula akan sentiasa dibakul sampahkan kerana merasa diri sangat popular dan berpengaruh. DAN ORANG YANG SOKONG pun boleh jadi TIDAK sokong kerana mula berasa MELUAT" Tegas saya lagi menjelaskan.
Demikian pendapat saya sebagai pemerhati dari luar, ya luar negara.

SUDAH-SUDAHLAH BERBALAH : BERDAMAILAH

Satu lagi, saya amat ingin melihat kedua-dua pihak menambahkan sikap lunak dan lebih bijak. Benar, bijak itu banyak caranya, keras dan garang juga mungkin sahaja tergolong dalam tindakan yang paling bijak dalam keadaan tertentu. Cuma lunak dan lembut adalah lebih digemari oleh Nabi s.a.w berbanding keras dan kasar.

Jangan pula mengatakan:
"Ala dia yang mula mengutuk dan mengecam, kita balaslah, geng dia saman dulu, kita bagilah dia tindakan undang-undang sebagai balasan"

Ini satu sikap yang tergambar hati yang busuk serta tidak matang. Jangan sampai orang melakukan cara ahli neraka, maka sebagai balasan, kita juga ingin menjadi sepertinya.

Selain itu, saya berkongsi bahawa ulama silam yang hebat kerap meninggalkan kontroversi dan konfrontasi dengan pegangan ahli agama setempat.

Jika ingin membawa perbezaan pendapat sekalipun, sewajarya dilaksana secara berperingkat tanpa menyakitkan sesiapa dengan kata-kata yang mudah disilaptafsirkan, khususnya bagi mereka yang sudah benci.

Ali Abi Talib diriwayatkan berkata :
أقضوا ما كنتم تقضون فإني أكره الإختلاف حتى يكون للناس جماعة
" Putuskanlah hukuman mengikut apa yang telah kamu biasa putuskan, sesungguhnya kau tidak gemar kepada perbezaan agar orang ramai boleh tersu berada di dalam satu jemaah (Tarikh Baghdad, 8/42)

Ahmad Bin Hanbal berkata :
لا بنبغي للفقيه أن يحمل الناس على مذهبه ولا يشدد عليهم
Ertinya : Tidak sewajarnya seorang ahli Fiqh, mendorong orang ramai kepada pegangannya dan berkeras atau memaksakannya (menerima pandangannya) ke atas orang ramai
Benar, perbalahan sesama kita hanya menyebabkan kita letih di pertengahan jalan, kerja gagal dijalankan, imej Islam pula yang menjadi semakin buruk. Kerana itulah ulama haraki seperti Imam Hasan Al-Banna menyarankan agar kita maju ke depan dengan tugas dan usaha masing-masing, lalu satu kaedah yang amat baik dari Syeikh Rashid Redha dicadangkan :
نتعاون فيما اتفقنا عليه ويعذر بعضنا بعضا فيما نختلف فيه
Ertinya : "Kita bekerjasama dalam perkara yang telah kita sepakati, dan saling menguzurkan diri dari perkara yang diperbezakan"

Akhir sekali, HENTIKANLAH berbalah, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah dan tangkap menangkap disebabkan oleh perbezaan pendapat dalam hal agama oleh mereka yang berkelayakan. Ia mencemar imej Islam dan menjatuhkan keyakinan mad'u kita yang sebenar kepada Islam.

Firman Allah :-
وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
Ertinya : Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. ( Al-Anfaal : 46 )
Sekian

Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net/
2 Nov 2009

GERAK SENI SILAT ABJAD (ASLI)

Malam tadi saya berkesempatan menghadiri Perhimpunan ABJAD Sarawak yang diadakan di Daerah Saratok. Perhimpunan ini turut dihadiri oleh Pengerusi Silat ABJAD dari Kedah, Melaka, dan beberapa kawasan lain. Melalui maklumat yang saya dapati dari rakan-rakan, Cawangan Pertubuhan Gerak Seni Silat ABJAD di Daerah Saratok ini ialah pusat bagi Negeri Sarawak. Tadi saya cuba cari maklumat mengenai Pertubuhan ini di Wikipedia, berikut antara maklumat yang saya dapat :

Pertubuhan Gerak Seni Silat Abjad (Asli) Jabat Kilat telah diasaskan dan didaftarkan secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia pada bulan Oktober 1984 dengan diberi No. Pendaftaran P.K. 2090 (Perak Darul Ridzuan). Menyedari hakikat bahawa ABJAD perlu dikembangkan ke seluruh negara (malah ke peringkat global) maka Yang Di Pertua Pertubuhan dan Ahli-Ahli jawatankuasanya dengan persetujuan semua ahli membuat resolusi menukar nama ABJAD Perak kepada ABJAD Malaysia dan proses ini telah berjalan sehinggalah mendapat kelulusan rasmi dari Pendaftaran Pertubuhan Malaysia dalam bulan September 1988.

Perkataan GERAK SENI SILAT ABJAD (ASLI) JABAT KILAT diertikan sebagai berikut:

GERAK: ertinya amalan atau kelakuan atau perbuatan yang baik dan positif

SENI : ertinya halus, indah, segak, cantik, baik

SILAT : ertinya menolak atau menentang segala kejahatan, menerima atau mengamalkan atau memelihara segala kebaikan/kebajikan serentak melalui ilmu, hati, lidah dan anggota (pada zahir dan batin)

ABJAD : ertinya ASLI yakni yang benar dari Allah di atas Kebesaran Allah (Jamal/Baha) dan KeagunganNya (Jalal) untuk menegak agama (Diin) Allah di diri zahir dan batin

JABAT : ertinya sentuhan pada rohani dan jasmani

KILAT : ertinya cepat, pantas

PERSEMBAHAN DARI AHLI ABJAD SARATOK


Berikut pula maklumat yang saya dapat dari :

http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=1524


Kategori : Akidah
Tajuk :
RISALAH GERAK KILAT (SILAT ABJAD)
Isu :
Keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah di atas sebuah risalah yang bernama “Risalah Gerak Kilat Menyambar Dan Mutiara Di Tengah Mata” karangan Syeikh Mahmud Nasri Usmani (Hj. Mahmud Nasri b. Hj. Osman) Baling, Kedah.
Keputusan :

Berdasarkan kepada butir-butir di atas ini yang mana ianya adalah mengelirukan Akidah Islam dan bercanggah dengan ajaran-ajaran di dalam syariat Islam yang suci dan untuk memelihara kaum muslimin di negeri ini dari dirosakkan akidah mereka dan amalan-amalan mereka oleh ajaran-ajaran dan amalan-amalan yang ada di dalam risalah Gerak Kilat. Maka Jawatankuasa bersidang pada hari ini mencadangkan kepada Majlis Agama Islam Negeri Kedah supaya diharamkan risalah itu dari disebar dan ditegah dari diajar dan belajar dan beramal dengan ajaran-ajaran di dalamnya.


Keterangan :

Mesyuarat Fatwa yang telah diadakan pada hari Isnin 23/8/1976, hari Isnin 25/10/1976 dan 10/11/1976 telah membuat keputusan :-

Setelah dikaji isi kandungan Risalah Gerak Kilat Menyambar dan Mutiara Di Tengah Mata, karangan Hj. Mahmud Nasri b. Hj. Osman (Syeikh Mahmud Nasri Usmani) dengan cermat dan telitinya khasnya terhadap ajaran-ajaran amalan dan butir-butir ajaran itu baik pun yang menggunakan bahasa sendiri “Bahasa Malaysia” atau “Bahasa Arab” dan juga ayat-ayat Al-Quran, pihak Jawatankuasa mendapati banyak perkara-perkara yang tersebut di dalamnya yang bercanggah dengan ajaran Islam :-


1. Meragukan tentang ujudnya Nabi Adam dan isterinya Hawa.

2. Menganggap Adam dan Hawa ada di dalam batang tubuh seseorang lelaki / perempuan, suatu kepercayaan “Tanasoh Al-Arwah” yang dilarang oleh syarak.

3. Merendahkan martabat Rasulullah s.a.w.

4. Merendahkan martabat para Malaikat besar.

5. Meletakkan Allah sama taraf dengan orang wali.

6. Mencampur acara-acara beribadat di dalam istiadat permainan.

7. Menghidupkan khayalan khurafat dan waham.

8. Mengadakan suatu kepercayaan baru iaitu boleh menghadirkan rupa Rasulullah, menghadirkan Jibrail, Israfil dan lain-lain malaikat besar dikiri kanan atas bawah.

9. Meletakkan kuasa Wali sama dengan kuasa Allah yang memberi bekas, perkara yang boleh membawa kepada syirik.

10. Berpegang dengan guru sama berpegang dengan Allah dengan tiada syak, dzon dan waham, persamaan yang membawa kepada syirik.

11. Menyekutukan kuasa Allah dengan kuasa Jibril dan Nabi Muhammad s.a.w.

12. Khurafat menyediakan semangkuk garam di dalam bilik khalwat, berjumpa dengan Syeikh Abdul Kadir Jailani waktu lena atau waktu jaga.

13. Perkataan yang samar-samar ertinya yang menimbulkan keraguan-keraguan seperti “Ah, Aku bukan aku aku …………………………”

14. Menyamakan gerak yang luar biasa dengan gerak Mukjizat / Karamah.

15. Membandingkan kuasa Allah seperti anjing “Khatmir” Ashabul Kahfi dan kawalan Allah terhadap hambaNya seperti kawalan anjing itu.
16. Menafi wujud Allah dengan tiada disedari di dalam zikir يا من لا هو الا هو
17. Membuat peraturan tidur lain dari peraturan yang mashur sabit dari Nabi s.a.w.

18. Mengadakan perkataan zikir lain daripada lafaz-lafaz zikir yang sedia maklum di dalam syariat iaitu roh روح أطلق حق أطلق

19. Menyambung ayat Quran dengan ayat yang bukan Quran, mengubah-ngubah, mengurang dan meminda ayat-ayat Quran dan mengubah baris-baris ayat Quran.

Di bawah ini diperturunkan butir-butir di dalam risalah itu yang mengelirukan dan bercanggah dengan syariat Islam.

1. Muka surat 2

1.1 Di bawah tajuk nasihat perkataan “tiap-tiap suatu itu terhenti ia di atas gerak, maka kebaikan itu di atas gerak baik dan kejahatan di atas gerak jahat”. Menurut penyusun risalah di dalam keterangannya, gerak ialah perbuatan samada zahir atau batin.

Pendapat Jawatankuasa :
Manusia tiada sunyi dari gerak dan diam bukan gerak sahaja, gerak / diam adalah perbuatan asas bahkan mengesahkan perbuatan atau menyempurnakan ialah niat. Firman Allah :

1.2 Firman Allah : ولله ولى المؤمنين yang disambungkan dengan perkataan
وعلى كل حال ظافر

Pendapat Jawatankuasa :
Boleh memberi faham kepada pembaca yang tiada dapat membezakan diantara ayat-ayat Quran dengan yang lainnya bahawa perkataan وعلى كل حال itu juga ayat Quran padahal ia bukan ayat Quran.

2. Muka surat 4

2.1 Tajuk-tajuk “Pertemuan kanan kiri dinamakan pertemuan Adam dan Hawa”. Menurut keterangan penyusun “Maksud Adam dan Hawa ialah manusia jadi tiap seseorang lelaki atau perempuan ia dikatakan Adam dan Hawa”.

Pendapat Jawatankuasa :
Bila disebut nama Adam difahamkan ialah Nabi Allah Adam a.s dan Hawa ialah isterinya dan sekelian adalah anak-anak cucu keturunannya, kalau menurut maksud penyusun maka tiap-tiap seseorang lelaki / perempuan dialah Adam dan dialah Hawa dan ini boleh menimbulkan kesamaran dan salah faham tentang aktikad yang wajib dipercayai dan diketahui dengan tafsil rasul-rasul yang dua puluh lima yang diantaranya Saidina Adam dan menimbulkan fahaman bahawa Adam dan Hawa berada di dalam tubuh tiap-tiap seorang manusia lelaki / perempuan dan ini membawa kepada kepercayaan (“Tanasukh Al-Arwah”) yang dilarang di dalam syarak Kenali.

2.2 Silat ABJAD

Menurut penyusun Abjad ertinya gerak, silat Abjad ini namanya yang diberi oleh Tok Guru Kenali, tiap-tiap satu huruf bagi abjad ada isyaratnya, Alif Allah, Ba Bahaullah, Jim Jalalullah dan Dal Dinnullah.

Pendapat Jawatankuasa :
Isyarat-isyarat itu suatu perkara yang diada-adakan yang mencemar nama Allah yang suci dan kebesaran Allah yang agong.

Gayong

Menurut penyusun anggota empat kerat (tangan kaki) ibu gayung ialah ibu jari, bila ditanya lagi ibu gayung itu dijawabnya pula ibu gayung ialah tanah air api dan angin, dan menurutnya lagi abjad dan gayung samada dalam atau gayung luar ada salasilahnya sampai kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang mana menurut pendapat jawatankuasa sebagai suatu pendusta terhadap Rasulullah yang merendahkan taraf dan darjat kebesarannya.

3. Muka surat 8

3.1 Bangsa lautan bangsa daratan
Menurut penyusun kata tok gurunya baharu ini dua bahagi cair dan beku, lautan itu tiap-tiap baharu yang cair dan daratan itu tiap baharu yang beku.

3.2 Pesanan wali dan keramat kalau dia tidak beralih dia kena hancur …………” Menurut penyusun wali itu Allah atau orang wali jadi pesanan wali itu ialah pesanan Allah atau Orang Wali.

Pendapat Jawatankuasa :
Fahaman yang seumpama itu membawa kepada iktikad yang salah yang dikatakan



4. Istiadat Permainan.

4.1 Cara-cara hendak mengambil istiadat permaian.
Berhadap kiblat mengucap dua kalimah syahadat, 3 kali pohonkan menerima iman. Penyusun tidak dapat memberi penjelasan mengenai hubungan berhadap kiblat, mengucap dua kalimah syahadah dan yang berikutnya dengan istiadat permainan ini.

Jawatankuasa berpendapat :
Berhadap kiblat satu acara di dalam ibadat mengucap dua kalimah syahadat adalah ibadat. Pohon Iman Islam dan ihsan adalah doa yang juga ibadat yang mana istiadat permainan itu dicampur adukkan dengan acara-acara ibadat yang dianggap sebagai suatu penyelewengan yang sengaja diada-adakan.

4.2 Di dalam istiadat itu juga ada menghadirkan rupa guru pada hadapan atau kanan Nabi Muhammad s.a.w. pada kanan dan hadapan dan menghadirkan Jibril di hadapan Israfil di bawah Izrail dikiri dan Adam bersama Hawa.

Pendapat Jawatankuasa :
Semuanya itu adalah khurafat khayal dan waham yang menyentuh kehormatan Rasulullah s.a.w. dan para malaikat yang besar dan mengada-adakan yang tiada pada syarak.

5. Muka surat 10

Cara-cara pemasuk gerak silat Abjad.
- Bismillahirrahmanirrahim - 7 kali
- Selawat atas nabi - 7 kali
- Fatihah - 1 kali
- Qulhuwallah - 3 kali
- Bismillahirrahmanirrahim - 3 kali

Penyusun tidak dapat memberi apa-apa alasan tentang hubungan gerak Silat Abjad dengan membaca perkara-perkara yang tersebut.

Pendapat Jawatankuasa :

Bahawa di atas apa-apa alasan sekalipun tiadalah munasabah bahkan tiada harus pada syarak menggunakan ayat-ayat Quran dan Selawat ke atas nabi untuk permainan-permainan seperti seni silat abjad dan lain-lain kerana yang demikian itu bererti menggunakan ayat-ayat suci bukan pada tempatnya dan tiada menurut tujuan yang diturunkan ayat itu dan lebih merupakan perbuatan memperalatkan ayat-ayat suci bagi satu-satu tujuan duniawi semata-mata atau memperolok-lokkan kesucian dan kebesarannya.


6. Muka surat 12 – 13

6.1 Baca ayat Kursi 3 kali menjadi قوة (Kota) diberi ………………… قوة (Kota) di dalam zat Muhammadiah. Penyusun tidak dapat memberi penjelasan tentang Kota di dalam zat Muhammadiah.

6.2 Pohon berpegang teguh dengan Allah dan dengan guru dengan tidak syak, dzon, waham lagi.

Pendapat Jawatankuasa :
Perkataan itu boleh difahamkan Allah dan guru sama martabatnya untuk menjadi pegangan seseorang …………… suatu kepercayaan yang membawa kepada syirik.

7. Muka surat 20

Di bawah tajuk amalan bagi gerak seni silat abjad bagi peringkat kedua.

7.1 Perkataan “Pohonkan berpegang aku dengan guru wali”.

Pendapat Jawatankuasa :
Berlawanan dengan akidah Islam yang menghendaki seseorang hamba itu berpegang atau bergantung hanya kepada Allah.

7.2 Perkataan “Pohonkan berhubung penjaga lautan dan daratan”.

Pendapat Jawatankuasa :
Berhubung bersahabat dengan penjaga lautan dan daratan iaitu boleh jadi segala jin dan syaitan adalah suatu amalan khurafat dan tahyul yang dilarang oleh syarak. Lebih-lebih lagi amalan khurafat ini memperalatkan ayat suci iaitu Bismillahirrahmanirrahim dibaca sekian-sekian kali.

8. Muka surat 24

8.1 Perkataan “Dengan kata kuat tangan aku ini dengan kuasa Allah dan Jibril dan Muhammad s.a.w”

Pendapat Jawatankuasa:
Terdapat padanya persamaan kuasa bagi Allah, Jibril dan Muhammad yang termasuk di dalam syirik iaitu menyengutukan kuasa makluk dengan kuasa Allah.

8.2 ………………………dengan kata نون والقلم وما يسطرون

Pendapat Jawatankuasa :
Suatu percubaan bagi kaedah penulis di dalam Al-Quran menurut Mashaf Othmani
Iaitu ditulis dengan "ن" bukan نون


9. Muka surat 25 - 26

9.1 Ya Allah ya tuhanku, aku pohonkan gerak seni silat gayong yang dalam bahagian rohani jasmani dan zat Muhammadiah langkah bunga buah dengan mukjizat Rasulullah s.a.w.

Pendapat Jawatankuasa :
Suatu khurafat dan penyelewengan yang mana gerak silat dihubungkan dengan Mukjizat Nabi s.a.w.

9.2 Gerak bersepakai gerak Allah rasulullah gerak Syeikh Abd. Kadir Jailani.

Pendapat Jawatankuasa :
Perkataan ini sangat diragu-ragukan.

10. Muka surat 28

Assalamualaikum ya nadi sepuluh.
Penyusun tidak dapat memberi keterangan apakah dia nadi sepuluh.

11. Muka surat 29

بقوله تعالى ان العزة لله ولرسوله وللمؤمنين
Meminda dan mengubah ayat Quran yang betulnya ولله العزة ولرسوله وللمؤمنين
Dari surah Al Munafiqun. …….. براءة من الله ayat Quran tiada sempurna.


12. Muka surat 31

12.1 Sediakan semangkuk garam di dalam bilik khalwat.

Pendapat Jawatankuasa :
Perbuatan ini adalah khurafat.

12.2 Sentiasa beriktikaf di dalamnya.

Pendapat Jawatankuasa :
Iktikaf pada syarak dilakukan di dalam masjid tiada sebarang tempat seperti bilik khalwat.



12.3 Memberi salam (1) pertamanya kepada Syeikh Mahyudin 1,000 kemudian daripada sempurna seribunya jika ia murid itu perasaan mengantuk hendaklah tidur pada majlis itu juga kerana ia Mahyuddin hendak berjumpa dengan jalan mimpi jika tidak berasa tidur jangan ditidurnya kerana ia hendak berjumpa dalam masa jaga.

Pendapat Jawatankuasa :
Amalan memberi salam yang sedemikian itu adalah suatu perkara yang diada- adakan dan perjumpaan dengan Syeikh Mahyuddin itu di dalam tidur atau jaga adalah khayal dan khurafat semata-mata.

13. Muka surat 36

13.1 Aku berjalan dengan gerak Allah Malaikat dengan gerak Muhammad bukan kata aku kata Allah. Allah Hu Ah ……………………
Perkataan-perkataan yang pada lahirnya membawa kepada syirik.

13.2 Ah Aku bukan aku aku …………………
Penyusun tidak dapat memberi penerangan dan penjelasan tentang maksud perkataan itu dan di atas penjelasan sekalipun perkataan itu pada pendapat jawatankuasa menimbul keraguan dan kesamaran.

14. Muka surat 37

Pohon gerak menyalahi adat menepati gerak mukjizat dan keramat.

Pendapat Jawatankuasa :
Permohonan ini adalah untuk mendapat yang mustahil kerana mukjizat perkara yang menyalahi adat yang dikurniakan khas kepada Rasul dan nabi-nabi dan keramat. Khasnya bagi orang-orang wali, yang menimbul kekeliruan iaitu boleh jadi berlaku satu gerak yang luar biasa yang oleh seseorang itu dianggapnya sebagai gerak mukjizat atau sama taraf dengan gerak mukjizat.


15. Muka surat 38

Hilanglah aku didalam lautan قلب قدره ارادة الله ددالم فد حروف الف الله الله
Kata penyusun قلب yang sebenarnya كلب iaitu anjing (khitmir) ashabul kahfi yang ertinya qudran Iradah Allah ibarat seperti anjing Ashabul Kahfi yang ertinya qudran Iradah Allah ibarat seperti anjing Ashabul Kahfdi dan kawalan Qudrah Iradah diibarat seperti kawalan anjing itu.


16. Muka surat 39 صورة المادة التجليات الحق
16.1 Susun bahasa tiada jelas dan kerana itu tiada jelas maksudnya.

16.2 يا من هو لا هو الا هو
Ibarat yang menepikan wujudnya Allah ………………………

16.3 ب س م ا ل ل ه الحمد لله Ibarat-ibarat tiada menurut Bahasa Arab dari segi nahu dan penulisan.


17. Muka surat 40

17.1 3 كالي كل ذات الله Tidak tahu bagaimana hendak dibaca dan apa maksudnya penyusun tidak dapat memberi penjelasan.

17.2 روح أطلق حق أطلق كات هيغض للف تيدور

Pendapat Jawatankuasa :
Perkataan itu tidak termasuk di dalam lafaz-lafaz zikir yang warid.

18. Muka surat 41

18.1 Peraturan tidur ……………………………
Menurut penyusun peraturan tidur itu menurut sunah.

Pendapat Jawatankuasa :
Peraturan itu berlainan dari apa yang sabit dari Rasulullah s.a.w.

18.2 صم بكم عمي فهم لا لا لا . أفحسبتم انما خلقناكم عبثا وانكم الينا لا لا لا وجعلنا من بينهم أيديهم سواء ومن خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لا لا لا يا معشر الجن والانس...... فانفذو لا لا لا
Pendapat Jawatankuasa :
Semua ayat-ayat suci itu diubah pinda.

19. Muka surat 42 – 43

Aku pohonkan gerak hulubalang Allah hulubalang Rasul Allah dengan titah sabda Rasulullah Mikail Israfil Abu Bakar, Omar, Othman, Ali ……………………
Penyusun tidak dapat menerangkan apa maksud dengan titah sabda Rasulullah Jibrail
…………………… itu.


20. Muka surat 52

Sebagaimana sabda nabi s.a.w. bergerak alamat hidup diam alamat mati, nas tiada disebut demikian juga rawinya, hadis itu diragu-ragukan.

Berdasarkan kepada butir-butir di atas ini yang mana ianya adalah mengelirukan Akidah Islam dan bercanggah dengan ajaran-ajaran di dalam syariat Islam yang suci dan untuk memelihara kaum muslimin di negeri ini dari dirosakkan akidah mereka dan amalan-amalan mereka oleh ajaran-ajaran dan amalan-amalan yang ada di dalam risalah Gerak Kilat. Maka Jawatankuasa bersidang pada hari ini mencadangkan kepada Majlis Agama Islam Negeri Kedah supaya diharamkan risalah itu dari disebar dan ditegah dari diajar dan belajar dan beramal dengan ajaran-ajaran di dalamnya.
الحلول والإتحاد

UBAT GIGI BERFLOURIDA : BAHAYA

DI PETIK DARI : www.muslimconsumer.org.my

APA ITU FLUORIDA?
Fluorida merupakan sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan digunakan dalam sektor industri sebagai racun serangga untuk menghapuskan semut dan lipas. Fluorida merupakan racun tersembunyi (seperti sianida) yang memudaratkan, bertoksik dan mampu berkumpul sungguhpun hanya sedikit ditelan.

MENGAPA FLUORIDA BERBAHAYA?
Pentadbiran Makanan & Ubatan Amerika (FDA) menganggap fluorida sebagai "ubat baru yang tidak diluluskan" kerana tidak ada bukti mengenai keselamatan mahupun keberkesanannya.
Sesetengah kumpulan berkepentingan awam seperti Akademi Antarabangsa Bagi Ubatan, Makanan & Toksikologi (pertubuhan bukan kerajaan Kanada yang membiayai penyelidikan mengenai bahan bertoksik yang digunakan dalam pergigian) telah mengkelaskan fluorida sebagai "ubat untuk pergigian yang tidak diluluskan" disebabkan kadar keracunannya tinggi.
Satu tinjauan yang dijalankan pada tahun 1997 dengan bantuan pengeluar ubat gigi dan Persatuan Pergigian Amerika Syarikat mendapati purata orang yang memberus gigi dengan ubat gigi berfluorida walaupun sedikit (1 gram) mengikut sukatan yang disarankan, menelan antara 0.3-0.4 mg fluorida setiap kali memberus gigi.
Ini bermakna anda menerima hampir separuh daripada kadar harian fluorida yang diterima cuma dengan memberus sekali sehari, tanpa membabitkan sumber lain.

MENGAPA KITA TIDAK MEMERLUKAN FLUORIDA PADA UBAT GIGI?
Dos fluorida harian yang diterima melalui pemakanan sudah mencukupi keperluan seseorang. Pihak berkuasa di Malaysia telah menambahkan fluorida kedalam sistem bekalan pengairan dan oleh sebab yang demikian, setiap titis air dalam bentuk teh, kopi, minuman berais dan sebagainya menyumbang kepada penambahan fluorida sedia ada. Makanan harian seperti sayuran juga terdedah kepada fluorida melalui racun serangga dan lain-lain. Fluorida juga terdapat pada tulang ikan seperti ikan bilis dan sardin. Sebagai rumusan, makanan lazim harian telah membekalkan sumber fluorida yang mencukupi untuk keperluan kita. Oleh sebab yang demikian, kita tidak lagi memerlukan tambahan fluorida melalui ubat gigi atau ubat kumur dan ini akan mendatangkan kemudaratan terhadap kesihatan seseorang itu.

KES MAHKAMAH
Kesan-kesan buruk fluorida pada masa lalu pernah dibawa ke mahkamah. Apa yang dipercayai merupakan yang pertama. Colgate-Palmolive membayar pampasan sebanyak £1,000 (kini dianggarkan kira-kira RM 6,000) kepada keluarga seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di Essex, England yang menderitai masalah "Dental Fluorosis" (enamel kotor dan berkarat), iaitu antara tanda pertama keracunan fluorida.

PENYELIDIKAN AWAM
Penyelidikan yang dijalankan pada pertengahan tahun 90-an oleh bekas ketua bahagian kimia Institut Penyelidikan Kanser Kebangsaan Amerika, mendapati kira-kira 10,000 kematian akibat kanser yang dikaitkan dengan penggunaan fluorida berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat.
Penyelidikan yang dijalankan di Amerika Syarikat bagi Program Toksikologi Kebangsaan (NTP) pada tahun 1990-1991 menunjukkan kecenderungan peningkatan dalam osteosarkoma (salah satu kanser peringkat awal yang menyerang kanak-kanak) dalam tikus jantan yang diberikan fluorida. Menurut NTP, fluorida berkemungkinan bahan penyebab kanser kepada manusia."

AMARAN & PANDUAN
Pada tahun 1997, FDA telah menetapkan setiap Ubat gigi berfluorida yang dijual di Amerika Syarikat perlu meletakkan tanda amaran racun/bahaya:


"WARNING: KEEP OUT OF REACH OF CHILDREN UNDER 6 YEARS OF AGE. IF YOU ACCIDENTALLY SWALLOW MORE THAN USED FOR BRUSHING, SEEK PROFESSIONAL HELP OR CONTACT A POISON CONTROL CENTER IMMEDIATELY."
/
“AMARAN: JAUHKAN DARI KANAK-KANAK BERUMUR 6 TAHUN KEBAWAH, SEKIRANYA TERTELAN MELEBIHI DOS YANG DITETAPKAN, SILA DAPATKAN RAWATAN PAKAR ATAU HUBUNGI PUSAT KAWALAN RACUN DENGAN SEGERA”

picdew.jpg

FLUORIDA MAMPU MENYEBABKAN:

- Kematian
- Kanser
- Ruam Kulit
- Luka Kanser
- Kelunturan Warna Gigi
- Masalah Gastrik
- Penyebab atau Membantu Menyebabkan Kerapuhan Tulang
- Keracunan Saraf
- Kanser Tulang
- Keretakan Tulang
- Membantu Menyebabkan Kekurangan IQ di Kalangan Kanak-kanak
- Meransang Masalah Buah Pinggang di Kalangan Pesakit







LAMAN WEB MUFTI MESIR (DR. ALI JUM'AH)

Sama-sama kita ambik manfaat dari laman web salah seorang 'ulama besar di Mesir ni.
Mufti Mesir, Sahibus Samahah Dr. Ali Jum'ah.
Laman web beliau : http://alimamalallama.com


Sedikit mengenai Dr. Ali Jum'ah

Di petik dari www.Islamonline.net

Name: Dr. `Ali Jum`ah Muhammad.
Born in 1952, in Beni Sueif Gov., Egypt.

Nationality: Egyptian

Educational background:

-Dr. `Ali Jum`ah is a holder of a PhD in Principles of Islamic Jurisprudence (Usul Al-Fiqh) since 1988 from the Faculty of Shari`ah & Law, Al-Azhar University.
-He obtained his PhD degree with first class honors.
-Dr. Jum`ah obtained his M.A in Usul Al-Fiqh from the same faculty in 1985, with first class honors.
-B.A from the Faculty of Arabic and Islamic Studies at Al-Azhar University in 1979.

Academic qualifications:

-Member of Al-Azhar Fatwa Committee since 1995.
-Member of the Fiqh Committee at the Supreme Council for Islamic Affairs since 1996.
-Academic advisor for the International Institute of Islamic Thought and director of the Cairo branch of the Institute since 1992.
-Deputy Manager of Saleh `Abdullah Kamel Center for Islamic Economy, Al-Azhar University, since 1993.
-Member of the Editorial Boards for many cultural, scientific periodicals and magazines such as: Al-Muslim Al-Mu`asir, Rabitat Al-Jam`iyat Al-`Arabiyyah, Al-Iqtisad Al-Islami, and Majallat Al-Muslim.
-Dr. Jum`ah personally participated in many Islamic conferences, and he acted as deputy of the Grand Imam of Al-Azhar in many of the Islamic conferences held in Italy, Spain, Britain, Russia, the United States of America, Malaysia, Japan and other countries.

Works Published

-Al-Jihad Fi Al-Islam.
-Mustalah Al-Usuli-Al-Hukm Ash-Shar`i `Inda Al-Usuliyyeen.
-Athar Zihab Al-Mahal Fil-Hukm.
-Al-Mudkhal Liderasat Ash-Shari`ah.
-`Alaqat Usul Al-Fiqh Bil Falsafah.
-Mabahis Al-Amr `Inda Al-Usuliyyeen.
-Al-Ru’yah Wahujjiyyatuha Al-Usuliyyah.
-An-Naskh `Inda Al-Usuleyyeen.
-An-Nazareyyat Al-Usuliyyah.

30 PERATUS GELATIN KAPSUL UBAT TIDAK HALAL

DIPETIK DARI www.hpatrainingmultimedia.blogspot.com

Selasa, November 03, 2009

30 peratus gelatin kapsul ubat tidak halal

PULAU PINANG 2 Nov. — Kira-kira 30 peratus daripada 100 produk kesihatan yang diuji di makmal Pusat Pengajian Sains Farmasi Universiti Sains Malaysia (USM) tidak halal kerana menggunakan gelatin kapsul ubat dari khinzir.

HATI-HATI....


Dekan Pusat Pengajian berkenaan, Prof. Madya Dr. Syed Azhar Syed Sulaiman berkata, kesemua produk yang diuji sejak setahun lepas itu dihantar oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan dan pengeluar produk bagi mengenal pasti sumber gelatin yang mereka gunakan.

"Daripada 100 produk yang kita uji sebanyak 30 peratus tidak halal dan menggunakan gelatin dari khinzir kerana ia lebih murah daripada gelatin lembu".

Bagaimanapun ini bukanlah menggambarkan keseluruhan pasaran gelatin kapsul di Malaysia kerana ada pengeluar yang terlibat bertindak menukar gelatin yang mereka gunakan kepada yang halal seperti gelatin lembu selepas dimaklumkan perkara berkenaan,” katanya di sini hari ini.

Gelatin adalah suatu campuran protein diekstrak daripada kulit binatang.

Syed Azhar berkata, produk kesihatan yang diuji tidak halal itu memang terdapat di pasaran dan ia dijual sejak beberapa tahun lepas.

"Ini yang kita bimbangkan kerana gelatin kapsulnya tidak halal dan produk berkenaan dikeluarkan sijil halal yang sah ekoran bahan utamanya halal,” katanya. - Bernama

KULIAH PERUBATAN JAWI (KPJ) BORNEO

InsyaAllah Kuliah Perubatan Jawi (KPJ) anjuran HPA akan berlangsung 14 November ni, jam 7.00 am-5.00 pm, bertempat di Auditorium Islamic Information Centre (IIC), Kuching. Kuliah ni akan disampaikan oleh Pengarah Urusan HPA sendiri iaitu Tuan Haji Ismail bin Haji Ahmad. Semua pengedar HPA dan orang ramai dijemput hadir. Sama-samalah kita hadir mengambil manfaat dari program yang julung kali diadakan di Sarawak ni.


TUAN HAJI ISMAIL BIN HAJI AHMAD
PENGARAH URUSAN HPA

HARAM : GREEN SOYA BEAN & FANTA APPLE

ARTIKEL NI DI PETIK DARI WWW.PJSKPU.RADIX2U.COM


Haram : GREEN Soya bean drink from YEO's dan FANTA APPLE


Awas semua muslimin dan muslimah!

GREEN BEAN SOY DRINK Salam semua. Kali ini saya nak sentuh ttg minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yg tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura danMalaysia .

Pernahkah anda dengar ttg keluaran produk minuman YHS yg terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dgn kacang hijau? Jika anda di Singapura, harap2 baca dulu ya, bahan-bahan yg terkandung dalam minuman ini.


Semasa saya ke salah sebuah pasaraya tempatan, terpandang saya ke arah minuman ini yg saya fikir adalah salah satu lagi keluaran terbaru YHS. Iyerlah, apalah bahan yg nak dibubuh dlm minumankan? So I pick up one and brought to office. Tapi, bila saya baca ingredientsnya.......

Cuba lihat kat pic ini.

Cuba lihat dekat-dekat........

Apa ke benda ni? Rupa-rupanya E471 is derived from pig. MasyaAllah, dah takde lagi ke sumber yg baik, yg murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dgn pengguna2 Islam yg sememangnya ramai telah terbiasa dgn minuman yg mereka bekalkan atas jenama YHS???

Belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg dah tersohor bubuh melamine dalam susu!!

Apapun, saya sekedar berkongsi info dan diharap sesiapa yg teringin nak merasa minuman jenama YHS "Green Bean Soy Drink", lupakan sajalah niat anda tu. Tak berbaloi bahan yg haram jika memasuki dlm tubuh badan kita ni!! Harap dapat sebarkan info ini terutama sekali kpd anak-anak kita yg mungkin kurang arif ttg perkara ini.

Do not drink FANTA APPLE, as it contains (E211, E224) Fat of Pork(PIG)

PBC DI KOTA KINABALU

Pada 17-18 Oktober lalu, saya berpeluang mengikuti Program PBC (Perkongsian Bijak Cemerlang) HPA bertempat di Hotel Kompleks Tabung Haji Kota Kinabalu. Program yang telah berlangsung selama 2 hari satu malam ni begitu banyak memberi manfaat dan maklumat.
Saya menyertai HPA setelah diperkenalkan oleh seorang kawan dari Negeri Sembilan, Ustaz Nazri. Sebelum ini tidak begitu banyak maklumat mengenai HPA yang saya ketahui. Apa yang saya tahu tentang HPA hanyalah kopi radix (..mai secawan..) dan beberapa jenis herba keluaran Syarikat tersebut. Pada Julai 2009, saya diperkenalkan oleh Ustaz Nazri tentang HPA. Penerangan yang begitu jelas dan bersemangat itu membuatkan saya tidak teragak-agak untuk menyertai MLM yang berlandaskan Syariah ini.

PJS Anuar

Dalam program PBC ni, banyak pendedahan mengenai HPA dan produk keluaran HPA diberikan oleh para penceramah. Antara penceramah dalam program tersebut ialah PJS Syed Ageel Syed Mahayadin, PJS Salahudin, PJS Anuar dan beberapa lagi org kuat HPA.



PJS Syed Ageel Syed Mahayadin

Sambil-sambil menyertai program ni, sempat jugak saya jalan-jalan kat sekitar KK. Tempat yang selalu pelancong pergi kat KK ni ialah Pasar Philipine. Banyak mutiara kat situ. Murah lagi.


Makcik Philipine Tokey Mutiara



Pasar Ikan Masin

Untuk maklumat lanjut mengenai HPA boleh rujuk laman web www.hpa.com.my


Related Posts with Thumbnails